Jdi na obsah Jdi na menu
 


Moje automoto

 Vývoj automobilů Lada

 
Začátky historie Volžského automobilového závodu spadají do roku 1966, kdy byla ministrem automobilového průmyslu SSSR a prezidentem koncernu Fiat podepsána sovětsko-italská dohoda o výstavbě nové automobilky. Smlouva se netýkala jen technologického zařízení, nýbrž i samotného automobilu, který se měl vyrábět v Togliatti. Byl jím VAZ 2101, konstrukčně vycházející z typu Fiat 124. Z úprav, které se uskutečnily na základě připomínek sovětského partnera, to jsou např. zesílení 
podvozkových částí, zvětšení světlé výšky vozu a zvětšení vnějšího průměru hnaného kotouče spojky. K dalším úpravám, typickým pro sovětské automobily určené pro nepříznivé povětrnostní podmínky, patří zesílení el. soustavy, karburátor s předehřívacím zařízením, vybavení palivového čerpadla páčkou pro ruční ovládání a přizpůsobení automobilu pro roztáčení motoru klikou.
Výroba vozu VAZ 2101 byla zahájena v roce 1970 a již po roce opouští montážní pás automobil VAZ 2102. Oba patřily celých 15 let k nejoblíbenějším a nejžádanějším typům. VAZ 2102 s karosérií kombi je vybaven rovněž motorem 1 198 cm3 a kromě pérování a vodorovného umístění palivové nádrže se jeho podvozkové části neliší od základního typu.
V roce 1972 sjely s třetí montážní linky automobily VAZ 2103 určené pro náročnější zákazníky. Motor o objemu 1 452 cm3 a výkonu 55,2kW zaručuje velmi dobrou dynamičnost vozu. Brzdová soustava této řady je doplněna posilovačem, interiér obohatila zejména přídavná kontrolní zařízení, hodiny a pohodlnější sedadla. K standardní výbavě patří čtyři světlomety. Pasivní bezpečnost zvýšil bezpečnostní hřídel volantu a další nové konstrukční prvky. V roce 1974 rozšířil typovou řadu automobil VAZ 21011, vybavený motorem o objemu 1 293 cm3 výkonu 49,3kW. Ve výrobním programu automobilky je v té době řada modelů. Od základního typu 2101 jsou kromě zmíněné "nulajedenáctky" odvozeny další modifikace, jako např. 21012(pravé řízení), 21013(modernizovaná), 21015(s motorem 1,6L) atp. Podobné modifikace patří k základním typům VAZ 2102, 2103 a později i k vozu VAZ 
2106 (např. 21061 s motorem 1,5L), který obohatil výrobní program Togliattského závodu v roce 1977. Téhož roku začíná výroba terénního automobilu VAZ 2121 (Lada NIVA) s pohonem 4*4, vybaveného motorem zdvihového objemu 1 568 cm3. Niva 1600 se stává brzy velmi úspěšným na sovětských trzích. První nivy se objevily u nás v roce 1980.
V průběhu konstrukčního vývoje typové řady VAZ, pro něž se namísto původního "žiguli" vžilo označení Lada, zavádí výrobce řadu opatření pro zvýšení životnosti a hospodárnosti. Ke zvýšení pasivní bezpečnosti a komfortu přispěl např. zpětný světlomet a elektrický ostřikovač. Od roku 1977 se všechny typy ošetřují již přímo na montážní lince ML metodou. Postupně se modernizovaly karburátory, jejichž úpravy znamenaly nižší toxičnost výfukových plynů.
Současně s novým karburátorem Ozon přichází další modernizace. V roce 1982 rozšiřuje sovětský podnik nabídku o typ VAZ 2105, označovaný Lada 1300S. Poprvé zde použili motor OHC s pohonem vačkového hřídele ozubeným řemenem. Potom následovaly typy 2104 , 2107, 2108. Zahájení výroby typu 2108 v roce 1984 neznamenalo však konec výroby automobilů původní typové řady.
sv300116.jpg
16102011823.jpg
sv300115.jpg
16102011824.jpg